Dode oma

De tijd dat het STER-reclameblok deel uitmaakte van een gezellig avondje voor de buis ligt ver achter ons. Gretig lieten we ons door inventieve reclamemakers trakteren op korte, humoristische avontuurtjes, met slogans die in sommige gevallen zelfs voorgoed in het pretgedeelte van ons brein gegrift zijn blijven staan.

Die tijd van gezelligheid ligt achter ons en de commercie heeft de overhand gekregen. Wham! en Mariah Carey galmen niet drie maal daags uit de SkyRadio luidsprekers voor ons kerstgevoel, maar voor de miljoenen die er door de royalty’s mee gegenereerd worden.
Het kost mij dus geen enkele moeite om feeëriek verlichte Coca Cola trucks met appelwangige kerstmannen af te doen als ‘door reclamemakers opgedrongen oergezelligheid’; de behoefte tot verder zappen is groter dan naar de winkel sprinten voor een fles cola.
Tot zover dus geen probleem. Een kerstcommercial met Beau van erven Dorens schaadt immers niemand, behalve degene die zichzelf toestaat hierdoor af te stompen.

Na drie heerlijk rustige, commercialloze jaren (ik heb geen tv-aansluiting meer), kreeg ik gisteren een nieuwe vorm van consumentenmanipulatie op bioscoopformaat gepresenteerd. ‘Familietradities zijn er om door te geven’ was de boodschap. Een uitermate smaakvol stukje cinematografie over een klein, winters familiedrama, waarbij het uitstellen van de ontknoping de spanningsboog vergrootte. Was het een boodschap geweest van een uitvaartonderneming dan had ik nog waardering voor de boodschap achter dit filmpje op kunnen brengen, maar het verschijnen van het ‘Plus’ logo was een ijskoude douche voor mijn verhitte emoties; het was ‘slechts’ een commercial van een supermarktketen.
De afknapper van de eeuw. In een fractie van een seconde sloeg mijn stemming om van ‘prachtig!’ naar ‘godverdomme’. Milder kan en wil ik het niet maken, want in mijn boekje is dit de meest laag-bij-de-grondse praktijk die men er op na kan houden: mensen in hun ziel raken om hun portemonnee te kunnen legen.
Het zou verboden moeten worden.

De betreffende Plus-commercial is te vinden op YouTube. Niet hier.

Advertenties

4 thoughts on “Dode oma

  1. Ik zie het probleem niet zo. Heb net het filmpje even bekeken en zie niks anders dan dezelfde kneuterigheid als van Unox erwtensoep elk jaar, of knakworstjes etc etc. Er wordt een graf bezocht, dus…? Heel veel families bezoeken met of rond de kerst even het graf van een vader of moeder, kind of broer/zus. Ik zie er werkelijk het probleem niet van. Het gaat over Hollandse tradities en ook aldoe ik daar niet aan mee (graven bezoeken) ik snap wel dat het voor vele anderen wel een deel van hun leven/tradities is

    • Ik vind dat ze hiermee een beetje te ver gaan. Het verlies van een dierbare uitbuiten voor commercieel gewin. Bovendien schieten ze hiermee hun doel voorbij: iemand die onlangs een dierbare is verloren zal na het zien van dit filmpje niet naar de supermarkt rennen…
      (Nu moet ik er wel even bij zeggen dat ik al drie jaar geen reclamefilmpjes meer zie en ik dit filmpje op bioscoopformaat gepresenteerd kreeg, waardoor deze nogal bij me binnenkwam.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s