Stiekem vooruitzien

Zolang je je boek aan het schrijven bent, is alles veilig. Je bent alleen met je computer en hebt alles onder controle. Je bepaalt zelf hoe je je verhaal schrijft, wanneer je schrijft en hoe snel. Alleen je verhaal telt. Als je boek klaar is, zal dat anders zijn. Dan moet je bezig gaan houden met de keerzijde van het schrijven: op welke manier ga ik mijn product aan de wereld presenteren? Een boek uitgeven is immers niet de grootste drempel die je anno 2015 als debuterend schrijver hoeft te nemen. Daarvoor ben je niet meer afhankelijk van de grillen van een uitgever.
De grootste uitdaging zal liggen in het promoten van je boek: hoe bereik je je doelgroep, hoe laat je de wereld weten dat je iets geschreven hebt dat de moeite van het lezen waard is?

Voorlopig liggen deze obstakels nog te ver op mijn weg om me nu al druk over te maken. Waar ik stiekem wel mijn gedachten over laat gaan is de vormgeving: hoe gaat mijn boek er straks uitzien? Welke omslag – en vooral welke titel – moet bij mijn doelgroep de juiste snaar raken?
Omdat mijn korte verhalen allen een mysterie als thema hebben, wilde ik aanvankelijk een titel die dit mysterie moest uitstralen. Maar titels als ‘de anomalie’ of ‘Geestkracht 11’ zullen waarschijnlijk weinig aantrekkingskracht uitoefenen op de potentiële lezer. En omdat je, commercieel gezien, moet schreeuwen om gehoord te worden, besloot ik mijn gedachtengang een draai te geven. Dus, zoals Steven Spielberg deed met zijn ‘Amazing Stories’, heb ik nu een andere (werk-)titel voor mijn debuutbundel. Subtiliteit heeft plaats gemaakt voor duidelijkheid.

PB FV omslag logo